check it NOW!!

Wednesday, January 28, 2015

๐Ÿข DIMANA IMAN KITA SEMUA?? ๐Ÿข

Assalamualaikum....

Alhamdulillah, dengan teknologi yang canggih sekarang ni..
usrah juga boleh dilakukan di hujung jari..
Alhamdulillah sgt2...
sy ditemukan dalam group wassap usrah..
setiap hari ade seorang "naqibah" yang akan memberi usrah..
at least bertambah sedikit ilmu tentang agama yang sangat kurang ni..

semoga sy istiqamah dalam perubahan ini.. aamiinn :)

ok2.. bwh ni antara perkongsian usrah dari seorg kawan dalam group tu.. 
perkongsian pada hari isnin 26.jan.2015
sy C&P dlm ni ye.. buat semua.. :)
semoga kita semua dpat manfaatnya..


๐Ÿข DIMANA IMAN KITA SEMUA ? ๐Ÿข


tahu takk iman ini ada 4 peringkat ??? ๐Ÿ˜ฎ


๐Ÿ’“ iman taqlid
๐Ÿ’“ iman ilmu
๐Ÿ’“ iman 'ayyan
๐Ÿ’“ iman haq
๐Ÿ’“ iman haqiqat

mohhh kita bncg satu² ๐Ÿƒ๐Ÿƒ๐Ÿƒ๐Ÿƒ

 iman taqlid dan iman ilmu ๐Ÿ”ต

๐Ÿ€  iman org yg bertaqlid @ iman ikut²an ..

๐Ÿ€ imannya tepat iaitu dia percaya kepada ALLAH dan Rasul tetapi kepercayaannya tanpa dalil , tanpa keterangan , dan tanpa ilmu pengetahuan ❌

๐Ÿ€ org sbegini tidak kuat dan tidak teguh imannya ๐Ÿ’ช , imannya mudah goncang .

๐Ÿ€ bgtu juga iman ahli ilmu , imannya tepat ✔ , tetapi wlaupn kyakinannya kpada ALLAH dan Rasul dapat disokong dengan dalil² , ktrangan dan hujah² namun peringkat ini baru sekadar sah

๐Ÿ€ iman seperti ini belum sanggup melawan syaitan dan hawa nafsu , kerana itu orang yang pringkat imannya di tahap ilmu akan melanggar printah ALLAH dalam sedar ..
 iman ni kita smua akan rasai sebab iman ni iman peringkat pertama ๐Ÿšผ
bagi yg sdg berhijrah , di sini lah iman mreka pada mulanya ๐Ÿ™†
kdua² iman ni lebih kurang cma yg mmbezakan adalah iman taqlid : selalu mnyampaikn tanpa dalil² an ktrgn yg tepat

iman ilmu
sebaliknya cuma iman ini tak brapa nak kuat ๐Ÿ˜


๐Ÿ”ต iman 'ayyan ๐Ÿ”ต

๐Ÿ€ iman org yg soleh @ man golongan abrar iaitu org yg sntiasa sedar bahawa ALLAH sentiasa mwngawasi drinya ๐Ÿ˜

๐Ÿ€ org seprti ini hatinya sentiasa dapat merasakn khebatan ALLAH , hubungan hati dia dengan ALLAH sngat dirasai ๐Ÿ‘Œ

๐Ÿ€ kalau ada lalainya pn , ianya terlalu kecil  , krana itulahborg ini akan sntiasa takt kpada ALLAH dan kuat skali pnyrahan  drinya ๐Ÿ˜“

๐Ÿ€ keyakinan iman ' ayyan ini bertempat seperti digambarkan dalam sepotong ayat alquran yg membawa maksud :

" mereka yg sntiasa mengingati ALLAH dalam waktu berdirj , waktu duduk dan di masa berbaring dan mereka sentiasa memikir kejadian langit dan bumi lantas mereka berkata ' Wahai Tuhan Kami ! Tidak Engkau jadikan semua ini dengan sia² ' " (al-imran : 191)

๐Ÿ€ iman ' ayyan mampu memacu umat ini menjadi umat yg gigih dalam memikul beban perintah ALLAH SWT .. ia juga merupakan benteng yg kukuh yg melindungi umat dari terjebak dan terjerumus kpda berbagai anasir negatif , kemungkaran , dan kemaksiatan ๐Ÿ˜ฎ❌
peringkat ni bnyak sngt cbaran ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ
 hati kena btl² kental ♥๐Ÿ’ช
tapi tak mustahil kita smua ksni , kita smua boleh ! prcayalah

 ๐Ÿ”ต iman haq dan iman haqiqat ๐Ÿ”ต

๐Ÿ€ iman yg paling baik ♥๐Ÿ‘

๐Ÿ€ kemuncak iman iaitu iman bagi org² yg hampir dengan ALLAH.. Ia bukan lagi setakat iman sejati tp adalah oman yg sebenar dan iman yg sempurna

๐Ÿ€ org sebegini org yg sngt bertaqwa dan kuat penyerahan drinya kepada ALLAH

๐Ÿ€ apa shaja yg golongn ini nak buat pasti mengingati ALLAH ๐Ÿ˜ข
, iman yg paling kuat , andai kta sygg smua brda di thap ini .. ALLAH .. 
jgalah btl²  pkakkan tlnga dgn hasutan syaitan ๐Ÿ˜ฃ
๐ŸŒน sesungguhnya nikmat ALLAH Jalla wa ' Ala sngat bnyak tak terhingga , sebagaimana firmannya :

" dan jika kamu menghitung nikmat ALLAH , tidaklah dapat kamu menghinggakannya " 
(tak ingat ayat mna , nt ??? cari balik)
 ๐ŸŒน sebuah hadith yg driwayatkan oleh Umar bin Al-Khattab tentang kisah datangnya malaikat jibrail menemui nabi SWT. dalam hadith tetsebut Jibril bertnya kpda nabi

" khabarkanlah kpadaku tntg iman ! Rasulullah menjawab , Engkau beriman kepada ALLAH , kepada malaikat malaikat-Nya , kitab²-Nya , rasul²-Nya , hari akhir , dan engkau beriman kepada takdir yg baik mahupun buruk"

dimana iman kita ????? muhasabah dri fkir sejenak , tnak ke kita brda di thap paling tinggi ????
 Allahukhairujaza' ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜ , so pergunakan btl²
sekian shaja prkgsian  harini , yg baik dtgnya dari ALLAH , yg bruk dari diri sndiri yg masih jahil ..
 ☺☺☺☺☺☺

kita ttp tazkrah dengan al fatihah ...... aamiin


Alhamdulillah.. semoga kita sama2 mendapat iman yang paling tinggi tahapnya,,
Aamiinn :)




Thursday, January 22, 2015

makan-makan#PAK UDA KITCHEN & GRILL

Assalamualaikum

cite makan2 lg.. ini kali kami g ngan ayu kwn ktorg sek dulu..
kire g couple2 suami isteri la kn.. huhu
x plan pun nk g mkn cni actually..
tp husband si ayu ni bru je tgk JJCM kt tv3 t/h tu..
kbtln iols lepak ngan ayu n abu (suami ayu) sementara menunggu en suami ade kelas pjj kt jln semarak..
i is isteri mithali kne ikut taw.. plus2.. window shopping.. hihi
ktorg gigih tgu en suami hbs kls kul 6 ptg utk mkn cni..

deco cntik.. tp sebab org ramai sgt2..
ramai yg tokey kedai pon x jangka katanya..
myb sebab penangan rancangan tv JJCM on that day kn..
semua org mencari kedai ni..
ngan hujan renyai2.. sanggup ktorg redah

makanan die so so la..
myb bkn luck ktorg kot dpt yg sedap2 pny.. :(
nway.. ade view ckp dulu sedap jgk..
must try mknan laaaen kot.. :)
+ve thinking kn.. 




 


see... menu die.. menggamit btl.. konsep film pny.. haha :)



yg ni Jlo Grill Lamb Chop with Cheese.. ayu kte ok la..

Bon Jovi Salmon Fish.. sedap jugak.. not bad.. :) 
iols mmg suka ikan

Jay Z steak combo.. owh mengecewakan.. 
ayam ok la.. beef die.. cm berserabut bile potong tu.. like lame pny beef.. hurm.. :(


leh cntact.. 






Wednesday, January 21, 2015

makan-makan # SUKHUMVIT GARDEN

Assalamualaikum...

nk cite ni.. biaq pi la org habaq dah basi pon..
mmg cite lame pny...
tp tempat best mesti mau cite kn..
utk review diri sndri jgk nnt..

ahad hari tu, kami ke sukhumvit garden..
lokasi?? ok2.. lokasinya berhampiran MRR2,  ala... shell jalan ke UIA/gombak tu..
kalau dari melawati? wangsa maju, restoran ni sebelah kiri taw.. btl2 selepas shell tu..
lg elok masuk jalan shell tu.. jalan depan cikit.. ha da jmp.. 

pntu dpn restoran * ehsan google.. (ni je ehsan google..)

teaser2.. haha.


buku menu.. 
x tgkap plk menu2 die.. ihik..


tomyam kelapa muda.. nyum2.. ok la..
x sesedap kt hatyai dulu..
owh rindu..



daging msak paprik

ayam masak masam manis

ofkos nasi... 

total sume dalam rm30++ utk 2 person
not bad..
leh try lg..

iols sudah.. uols bile lg.. :P